Torsdag, åter regn

Dagen startade med lätt regn som övergick till ständig skur. Vi har trots det färgat en ny omgång coschenille, kokat morotsblast och gjort en fantastisk svampfärgning. Först en bild på gårdagens färgning



Här gårdagens blåååå indigo

Jag har gått en tur runt på Skutboudden o fann vadmalsstampen igång. Det som stampas är ylletyg som flinka väverskor har åstadkommit i Brunsberg...

    

Stampording, motor  stamparmar             tyg

     

valsar - tyg            tygbom                          Färdig vadmal



Ovan en helt fantastisk blodröd spindelskivling, vackert roströd. En vänlig Gammelvaladeltagare hade plockat mängder med olika svampar som man kan färga med ringde i höstas och frågade om vi ville ha svamp. Och det ville vi naturligtvis. Hon hade också sorterat mycket noga i olika påsar. Tack Barbro

Nu har jag kommit till det stadium att jag INTE VILL HA MER REGN. Det blir så svårt att få allt torrt innan lördag då Gammelvala är slut för denna gång. Optimist som jag är så SKINER SOLEN i morgon. Får väl fantisera i natt vad man kan sticka för något vackert av det svampfärgade garnet....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0