Lördag 31 juli, vemodets dag...

Denna sista dag på Gammelvala är alltid lite suckig och själen blir lätt snyftig. Det dröjer ett helt år innan man åter träffar sina hantverksvänner. Några ligger mig mycket varmt om hjärtat, en del är lite äldre och man vet aldrig hur många dagar de får låna av livet....

Dagen började som jag hade önskat - Jag sålde en tröja



Damen tar med tröjan till Tyskland.... Stunden senare kom en liten flicka från Holland med en poncho som hennes mamma köpte för två år sedan



Fram på dagen kom en tjej o frågade om man kunde växtfärga en halmhatt. Jag visste inte men nyfiken som jag är gick jag o köpte en och gjorde försök i Indigobadet. Till min förtjusning så blev det såå fint. Första bilden är dopp 1 och den andra dopp 2

   

Ett annat experiment vi gjorde var färgning av en tjock fårskinnsfäll som var tovad ihop på baksidan

 Den blev blå med vackra gröna toner i topparna. Varmt att sitta på under vintern och minnas goda vänner från Gammelvala

Vid bryggan nedför färgplatsen ligger stock-ekor dränkta i sjön. En av dessa drog min prins upp, gjorde ren och tog sig en tur efter sjökanten. Stock-ekor hade man för flera hundra år sedan för att frakta varor över sjöar.....

 

Med dessa bilder avslutar jag min Gammelvalablogg......



Kommentarer
Postat av: Chatarina

Härliga bilder! Mycket inspirerande :)

2010-08-01 @ 22:42:56
URL: http://gardet.blogg.se/projekt
Postat av: Jean-Pierre Hjorth

Jag kan segla för utan vind

Jag kan ro utan åror

Men ej skiljas från vännen min

Utan att fälla tårar.

2010-08-02 @ 00:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0